التعليم في مصر

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

التعليم في مصر

مُساهمة من طرف fogman7 في الأربعاء 16 يوليو 2008, 4:32 am

[center]بسم الله الرحمن الرحيم
[right]احب اعرفكم بنفسي الاول انا اسمي محمد القباني طالب بكليه التجاره بجامعه عين شمس اولا انا بقلي 7 سنين في الكليه اي نعم انا مديها الطناش بس اظن ان الكل معايا في ان التعليم في مصر فاشل ,ومش فاشل وبس ا وهدام من بدايته واحنا اطفال الي نهايته واحنا في الكليه معظم طلاب الجامعات المصريه طلابه مراجه نهائيه وتخش الامتحان ونتا وحظك في التقدير فين بقي التعليم والكل بيخرج مش فاهم او مش عارف او مش مدرك ايه اللي هو درسه وبيشتغل ايه بقي الشباب بيدورا علي شغله في شرم الشيخ او اي شغلانه تجيب مصاريفه لحد ما ابوه و اي حد يشوفله وسطه في اي شغلانه ثابته ومش بيستفاد لا بالمحاسبه المتوسطه ولا بالتكاليف والبنات بقي هم اللي رايقين تفضل طول السنه مقضيها خروجات مع اصحابها ومش فارقه معاها اصلها لما تتخرج من الكليه الفاشله مش مهم شغل عشان هي مش محتاجه غير الشهاده ادي التعليم في مصر وبيقلك هانتطوره تتطوره ايه بس وانبي ده اسمه كلام طب يرضي مين وعن تجربه شخصيه طبعا والكل شاف ان المحاضره يحضرها زياده عن 4 الاف طالب وطالبه والدكتور يقول الكلمتين اللي فاهم فاهم واللي مش فاهم دي مش مشكله الدكتور لانه كان بيدرس في امريكا ومفيش في امريكا الهرج والمرج ده في امريكا والدول المتقدمه مفيش حاجه اسمها زحمه ,,,,انا اول مره اشوف ماده كمبيوتر تتدرس للطلاب من غير ما يكون في كمبيوتر صحيح هايوفر منيين الاجهزه للكم ده كله وفي الاخر يرفعوا المصاريف ليه بترفع المصاريف يا اخينا مش عارف طب ايه الكمبيوتر ده متعرفش شويه خرائط تتدفق علي حبه مصطلحات والطالب ياعيني يقعد قبل الامتحان يسب ويلعن اليوم اللي دخل فيه تجاره او اي كانت الكليه انا بتكم علي اللي شوفته انما اللي سمعته كتيييييييييييييييير ...المهم وكله كوم واللغه دي بقي كوم تاني كل سنه يغير الماده اللي هاندرسها انجلش ليه ياعم الحج يقلك تنويع بتبقي الطلبه مش فاهمه اصلا الماده عربي ويجبها انجليزي طب لما انا كل دراستي عربي لازمته ايه انجليزي ومش بيدرس صح كل سنه ماده شكل ما تثبت علي ماده معينه ولما حب يفنن جاب الانجليزي شامل وكامل لمعظم المواد انا مش بتكلم علي كل الطلبه طبعا في طلبه متفوقين في الحضور وبيرغم نفسه تفهم الهلس اللي بيتقال ولما بيتخرج بينسي ده كله ,,,ما علينا لو عملنا مقارنه كده بعد ما الدراسه بتبدا بشهر بين المدرج وبين الاسر المرميه في الكليه هنلاقي شئ غريب قوي ان الطلبه بتفضل الاسر عن المدرج ليه بقي ؟مش عشان هم فاشله عشان هو عارف لو دخل مش هايفهم حاجه المه كل اللي اانا عايزه اقوله اني كنت مخنوق من التعليم ودي كانت مجرد وجه نظر اتمني متكونش صحيحه
fogman7

ذكر عدد الرسائل : 1
الفرقة : الفرقة الرابعة

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

رد: التعليم في مصر

مُساهمة من طرف Ahmed G في الجمعة 18 يوليو 2008, 4:14 pm

محمد بيه. طيب مش مستحرم 7 سنين يضيعو في (الهلس ده). مهما كنت شايف حياتك و مظبط نفسك الاسم برضه طالب في كلية تجارة. طيب تربط نفسك ليه مادام انت مش طايقها اصلا. وجهة نظري مش اكتر
Ahmed G

ذكر عدد الرسائل : 11
الفرقة : الفرقة الثانية

مُساهمة من طرف TITO1984 في السبت 19 يوليو 2008, 3:09 am

ايااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام وبنعيشها

TITO1984

ذكر عدد الرسائل : 86
الفرقة : الفرقة الثالثة

مُساهمة من طرف OnLy OnE 3amR DiaB في السبت 19 يوليو 2008, 6:09 am

فاشل جداااااااااا
اقسم بالله انا شغال من غير شهاده والحمد الله شغال agent فى شركه تسويق عقارات
ولسه طالب فى الكليه

مصر مش بقت بلد شهادات او تعليم
مصر بلد وسايط

SoMeTiMes WheN I SaY
" OH I'am FINE "
I WanT SoMeOne 2 LooK 2 My Eyes & SaY
" TeLL The Truth "

OnLy OnE 3amR DiaB
مشرف الفرقة الثانية

ذكر عدد الرسائل : 61

التعليم والتصيح

مُساهمة من طرف mido2010 في السبت 26 يوليو 2008, 11:36 pm

Arrow انا طالب بتجارة عين شمس فى سنة اولى جبت تقدير جيد وكنت انتساب وتعبت قوى فى سنة تانية وكنت عامل حسابى على جيد جدا وشلت مادتين وانا كنت باخد فيهم مجموعة وكمان حلى كويس جدا وبقية المواد 7مقبول و2امتياز و2 جيد اعمل اية

Sad Sad Rolling Eyes

mido2010

ذكر عدد الرسائل : 2

التعليم والتصيح

مُساهمة من طرف mido2010 في السبت 26 يوليو 2008, 11:36 pm

Arrow انا طالب بتجارة عين شمس فى سنة اولى جبت تقدير جيد وكنت انتساب وتعبت قوى فى سنة تانية وكنت عامل حسابى على جيد جدا وشلت مادتين وانا كنت باخد فيهم مجموعة وكمان حلى كويس جدا وبقية المواد 7مقبول و2امتياز و2 جيد اعمل اية

Sad Sad Rolling Eyes

mido2010

ذكر عدد الرسائل : 2

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة